Salgs - og
leveringsbetingelser
Grafisk
arbejdsgiverforenings ”Salgs- og leveringsbetingelser for den
grafiske branche, er gældende i alle forhold, hvor andet ikke er
skriftligt aftalt. Betingelser som nævnt nedenfor:
1. Tilbud og aftale.
1.1. Tilbud er bindende for
leverandøren i 14 dage fra tilbudets dato at regne.
1.2. Aftalen er indgået når
bestillerens accept er modtaget af leverandøren. I tilfælde, hvor
bestilleren ikke afgiver udtrykkelig accept, er aftalen indgået, når
leverandøren har afgivet ordrebekræftelse af en modtaget
bestilling.
2. Pris
2.1. Alle priser er ekskl. moms.
2.2. Alle priser er afgivet på
grundlag af det på datoen for afgivelse af tilbud eller
ordrebekræftelse gældende niveau for lønninger, materialepriser og øvrige
omkostninger.
2.2.1. Har bestilleren anmodet
leverandøren om at udarbejde skitser, layout, rentegning,
tekstforslag, prøvetryk, cromalin m.m. , er leverandøren berettiget til at få
dette arbejde betalt.
2.2.2. Såfremt der i tiden frem
til leverancens gennemførelse er indtrådt stigninger i lønninger,
materialepriser, offentlige afgifter eller i øvrige omkostninger, er
leverandøren berettiget til at regulere prisen med sådanne
dokumenterede stigninger.
2.2.3. Såfremt der i tiden frem
til leverancens gennemførelse er indtrådt fald i lønninger,
materialepriser, offentlige afgifter eller i øvrige omkostninger, er bestilleren
berettiget til at kræve prisen reguleret med sådanne dokumenterede
fald.
2.2.4. Priser i fremmed valuta er
baseret på den på tilbuds- eller ordrebekræftelsesdatoen gældende
valuta i danske kroner. Leverandøren forbeholder sig ret til ved
kursændringer før betaling at ændre prisen tilsvarende.
2.3. Ud over den tilbudte eller
aftalte pris er leverandøren berettiget til at kræve betaling for:
2.3.1. Arbejde, der påløber som
følge af, at det grundmateriale, bestilleren har givet
leverandøren,viser sig at være ufuldstændigt, uegnet eller mangelfuldt, eller
der foretages rettelser i det leverede materiale, efter at
arbejdet er påbegyndt.
2.3.2. Overarbejde eller andre
foranstaltninger, som aftales med bestilleren efter aftalens
indgåelse.
2.4. Alle priser er beregnet for
levering fra leverandørens forretningslokale. Omkostninger til
transport ud over pladsens grænser og til transportforsikring herfor
betales af bestilleren ud over den aftalte pris. Jf. pkt. 3.3.
2.5. Ønsker bestilleren, og
påtager leverandøren sig at opbevare færdigt arbejde eller
ejendom, som ikke er leverandørens, betaler bestilleren vederlag herfor ud
over den aftalte pris.
3. Levering.
3.1. Med de i pkt. 3.2. nævnte
forbehold finder levering sted på den med bestilleren aftalte tid.
Er ingen sådan leveringstid aftalt, finder levering sted når leverandørens
arbejde er færdigt.
3.2. Forsinkes eller forhindres
levering på grund af nogen af de i pkt. 8.1. nævnte omstændigheder
eller bestillerens handling eller undladelse, har leverandøren ret
til en tilsvarende forlængelse af leveringstiden eller ret til at
hæve aftalen. Skulle en begivenhed som ovennævnte bevirke, at opfyldelse
af leverandørens leveringsforpligtelser fordyres for leverandøren,
er leverandøren dog forpligtet til at gennemføre disse, såfremt
bestilleren erklærer at ville skadesløsholde leverandøren ved
betaling af den af leverandøren beregnede merpris.
3.3. Leveringsstedet er
leverandørens forretningslokale bortset fra pladskøb, hvor
leveringsstedet er bestillerens forretningslokale Al forsendelse ud over pladsens
grænser sker for bestillerens regning, jf. pkt. 2.4., og risiko.
Leverandøren er forpligtet til på bestillerens anmodning og for dennes regning,
jf. pkt. 2.4., at tegne ønsket transportforsikring.
4. Betaling.
4.1. Medmindre andet er aftalt,
skal betaling ske inden 30 dage efter fakturadato.
4.2. Der påløber rente fra
forfaldsdagen med leverandørens til enhver tid gældende rente.
4.3. På leverandørens anmodning
er bestilleren til enhver tid pligtig at stille bankgaranti til
sikkerhed for betaling. Fremsættes anmodningen efter aftalens indgåelse, er
leverandøren forpligtet til at friholde bestilleren for enhver
udgift forbundet hermed.
4.4. Er bestillerens forhold
årsag til, at en aftale ikke kan gennemføres kontinuerligt, er
leverandøren berettiget til delvis fakturering.
5. Ejendomsret, ophavsret m.v.
5.1. Leverandørens skitser,
layout, rentegning, tekstforslag o.l., uanset med hvilken teknik
disse er fremstillet, og uanset på hvilken måde de opbevares tilhører
leverandøren og må ikke uden leverandørens godkendelse overlades
til tredjemand.
5.2. Hvad leverandøren har
tilvejebragt eller ladet tilvejebringe til brug for leverancen,
det være sig forarbejder eller mellemprodukter såsom reproduktions- og
trykmedia, uanset med hvilken teknik disse er fremstillet, og
uanset på hvilken måde de opbevares, samt værktøj som f.eks. stanse- præge-
eller svejseværktøj er leverandørens ejendom og kan ikke efter
arbejdets udførelse kræves udleveret. Dette gælder uanset om det
tilvejebragte måtte være særskilt faktureret.
5.3. Det i pkt. 5.2. omhandlende
må alene anvendes til arbejder for bestilleren og opbevares kun
efter aftale herom.
6. Forsinkelse.
Indtræder forsinkelse er
bestilleren med det af pkt. 3.2. følgende forhold kun berettiget
til at hæve aftalen, såfremt han samtidig med aftalens indgåelse har præciseret
betydningen af, at levering sker til nøjagtig bestemt tid.
7. Mangler.
7.1 Leverandøren har intet ansvar
for fejl, som bestilleren ikke skriftligt har rettet i korrektur
eller prøvetryk.
7.2 Mindre afvigelser fra
godkendt prøve eller aftalt specifikation berettiger ikke
bestilleren til prisafslag eller til at nægte at modtage det bestilte.
7.3. Leverandøren har ret til en
mer- eller mindrelevering på indtil 10% af aftalt oplag. I de
tilfælde, hvor papir eller andet materiale er fremstillet specielt til ordren
af andre end leverandøren, har leverandøren ret til en rimelig
mer- eller mindrelevering ud over 10% af aftalt oplag, dog højst svarende
til materialeleverandørens leveringsbetingelser.
7.4. Viser leverancen sig at være
mangelfuld, er bestilleren pligtig til straks at reklamere
herover. Undlades reklamation, eller reklamerer bestilleren for sent, mister
bestilleren adgangen til at gøre manglen gældende. Leverandøren er
berettiget til at afhjælpe en mangel, såfremt dette kan ske inden
rimelig tid.
7.5. Såfremt bestilleren selv
tilvejebringer papir eller andet til leverancen, hæfter
leverandøren ikke for fejl eller mangler, der kan henføres dertil.
8. Ansvar
8.1. I tilfælde af forsinkelse af
og i tilfælde af mangler ved det leverede, har leverandøren intet
ansvar, hvor forsinkelsen eller manglen skyldes fejl i eller beskadigelse
af produktionsudstyr, der bevisligt har forårsaget forsinkelse
eller beskadigelse af produktionen. I tilfælde af arbejdskonflikter af enhver
art og i øvrigt enhver omstændighed som leverandøren ikke er herre
over, såsom brand, vandskade, naturkatastrofer, krig,
mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende
omfang, rekvirering, beslaglæggelse, oprør, uroligheder, valutarestriktioner, mangel på
transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner på
drivkraft, eksport- og importforbud og anden lignende force majeure
situation.
8.2. Forsinkelse eller mangelfuld
leverance er omfattet af den i pkt. 8.1. omhandlende
ansvarsfrihed. Hvis årsagen til underleverandørens forsinkelse eller manglende
udførelse er en af de i pkt. 8.1. nævnte omstændigheder eller
virksomhedens ophør.
8.3. I tilfælde af forsinkelse af
eller i tilfælde af mangler ved det leverede hæfter leverandøren
ikke for bestillerens driftstab, tab af avance eller andet indirekte tab
herunder tab som følge af bestillerens retsforhold over for
tredjemand jf. dog pkt. 8.4.
8.4. Leverandøren er ansvarlig i
tilfælde af, at et leveret produkt forårsager personskade eller
volder skade på ting, hvis den pågældende genstand efter sin art
sædvanligvis er beregnet til ikke- erhvervsmæssig benyttelse og
hovedsagelig er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed.
Leverandøren er kun ansvarlig for erhvervstingskade, hvis det
dokumenteres, at skaden skyldes at han eller hans folk har begået fejl,
der ikke burde have været afværget ved bestillerens kontrol af de
leverede produkter. Leverandøren er dog aldrig
ansvarlig for skade der forvoldes på bestillerens eller andres
produktion på produkter, der emballeres i/etiketteres med de leverede produkter, eller
på ting i hvis fremstilling disse produkter indgår, medmindre det
dokumenteres at der fra leverandørens side er handlet med
grov uagtsomhed. Leverandøren hæfter aldrig for driftstab,
avancetab, og andet indirekte tab. I tilfælde af, at leverandøren i
anledning af en erhvervstingskade bliver pålagt et ansvar over for
tredjemand, der rækker ud over de fastsatte grænser for leverandørens ansvar,
er bestilleren pligtig at holde leverandøren skadesløs herfor
såvel som for sagsomkostninger.
8.5. Leverandøren har intet
ansvar for bestillerens manglende hjemmel til reproduktion,
mangfoldiggørelse eller udgivelse af skrift, billeder, tegninger, mønstre,
illustrationer, tekster, varemærker, andre forretningskendetegn og
øvrigt vareudstyr derunder formgivning eller andet der kan være
underkastet tredjemands rettigheder. Pådrager leverandøren sig
ansvar overfor tredjemand i anledning af bestillerens manglende hjemmel
til udnyttelse af tredjemand tilkommende rettigheder, holder
bestilleren leverandøren skadesløs for et sådant ansvar.
8.6. Leverandøren har intet
ansvar for tab eller beskadigelse af ejendom, som f.eks.
originaler, materialer o.l. som ikke er leverandørens men som er overladt denne af
bestilleren med henblik på løsning af en aftalt opgave, eller med
henblik på opbevaring, herunder på opbevaring af arbejder
leverandøren har udført jf. pkt. 2.5. . Leverandøren er dog
ansvarlig, såfremt det godtgøres at tabet eller beskadigelsen skyldes grov
uagtsom adfærd udvist af leverandøren eller hans folk. Bestilleren
må selv sørge for forsikring af genstanden imod skade og undergang.
9. Underleverandører
Leverandøren er berettiget til
helt eller delvis at lade arbejde udføre hos underleverandører.
10. Periodiske skrifter
Hvis der med bestilleren af
periodiske skrifter ikke er truffet anden aftale gælder en
opsigelsesfrist af 3 måneder for måneds- og kvartalsskrifter og 6 måneder for uge- og 14 dages
skrifter.
11. Købeloven
Dansk lovgivning herunder
Købeloven finder anvendelse på nærværende aftale i det omfang
retstilstanden ikke er fastlagt i aftalens tekst eller i nærværende salgs-
og leveringsbetingelser. En eventuel tvist vedrørende aftalens
fortolkning eller vilkårenes opfyldelse og håndhævelse kan alene indbringes
for danske domstole i overensstemmelse med danske
værnetingsregler.
|